Beroepsprofiel leidinggevende travel & hospitality

Als leidinggevende travel & hospitality werk je bij bedrijven die gericht zijn op toerisme, recreatie en vrije tijd. Veelzijdig, dynamisch en servicegericht werk dat 365 dagen per jaar doorgaat. Reizigers helpen, gasten ontvangen in een hotel of recreatiebedrijf of vrijetijdsevenementen organiseren. Ben je gastvrij en klantgericht en heb je daarnaast commercieel inzicht? Bezit je bovendien leidinggevende kwaliteiten? Volg dan de opleiding tot leidinggevende travel & hospitality aan het Regio College.

Wat is een leidinggevende travel & hospitality 

Overal waar mensen actief hun vrije tijd doorbrengen zijn medewerkers travel & hospitality aan het werk, het hele jaar door. Jij bent het visitekaartje, jij hebt direct contact met de klant en zorgt dat jouw gasten en goede en veilige reis, een prettig verblijf of een onvergetelijk evenement ervaren. Meestal werk je in de frontoffice, dat betekent dat je bezoekers ontvangt. Op een reisbureau, bij een evenement of achter de balie van een hotel. Informatie geven, vrijetijdsartikelen, excursies of reizen verkopen, klachten afhandelen, het hoort er allemaal bij.

Wat doet een leidinggevende travel & hospitality? 

Als leidinggevende travel & hospitality:

  • sta je klanten te woord aan de balie of receptie, via de telefoon en via internet/e-mail;
  • doe je een passend aanbod naar de wensen van de klant;
  • geef je informatie  over toeristische bestemmingen, attracties of recreatieve activiteiten;
  • check je gasten in en uit;
  • verkoop je producten en diensten, zoals plattegronden, vrijetijdsartikelen, excursies, vakantie- en zakenreizen, accommodaties en autoverhuur;
  • maak je reclame voor de producten en diensten van jouw bedrijf, zowel offline als online;
  • geef je leiding aan een team en verdeel en plan je het werk;
  • doe je voorstellen voor het verbeteren van de dienstverlening;
  • vertaal je trends en ontwikkelingen in de markt naar nieuwe activiteiten, arrangementen of evenementen.

Competenties 

  • Klantgericht: je bent dienstverlenend en denkt met de klant mee;
  • Sociaal: je hebt mensenkennis, je kan duidelijk communiceren, goed luisteren en situaties aanvoelen;
  • Talenknobbel: je spreekt goed Nederlands en Engels en kunt je ook in andere talen goed verstaanbaar maken;
  • Kwaliteitsgericht: goed werk afleveren is belangrijk voor je;
  • Leidinggeven: je stuurt je team aan, zodat alles op rolletjes verloopt;
  • Samenwerken: je werkt graag samen en kan makkelijk communiceren met collega's en klanten.

Waar kun je werken als leidinggevende travel & hospitality? 

Als leidinggevende travel & hospitality kun je aan de slag bij de receptie van een (internationaal) hotel of recreatiebedrijf. Ook kun je in de reisbranche aan de slag, zoals bij (online)reisbureaus, zakenreisbureaus, touroperators en contactcenters. Of bij bedrijven die zich richten op het geven van toeristische informatie en verkoop, zoals VVV’s.

Doorstroommogelijkheden 

Heb je inmiddels wat ervaring opgedaan als leidinggevende travel & hospitality, dan kun je, eventueel door het volgen van cursussen, doorgroeien naar functies met meer zelfstandigheid, verantwoordelijkheid en leidinggevende taken.

Werktijden 

De recreatie-, reis- en evenementenbranche staat nooit stil en daarom moet jij als leidinggevende travel & hospitality erg flexibel zijn als het op werktijden aankomt. Je werktijden liggen van ‘s morgens vroeg tot diep in de nacht, in de weekenden, in vakantieperiodes en op feestdagen.

Salaris leidinggevende travel & hospitality 

Het startsalaris van een leidinggevende travel & hospitality ligt rond de € 1.832,-  bruto per maand. Met de jaren groei je door in je functie en in salaris. Het gemiddelde salaris ligt op € 2.519,- bruto per maand.

Cao 

De recreatie-, reis- en evenementenbranche hanteert verschillende cao’s. Vraag bij jouw stagebedrijf of toekomstige werkgever na welke cao zij naleven. 

Wat je wellicht ook interessant vindt